30 Oktober 2012

Kek Batik Mudah Dan Senang


Salam Aidiladha!
Di pendekkan cerita Aidiladha yang lepas aku bawak balik kek batik.
Bila anak-anak sedara aku makan..sedap katanya..
So..aku pun apa lagi pergi beli barang dan buat..senang je taw~
Tapi ni masak versi aku la..versi campak mencampak..huhu
versi orang tak taw la mungkin ada tambahan lain.
 
Bahan-bahannya :
Susu Pekat - 1 Tin
Butter / mentega - 250g / 1 cawan
Milo - 1 Peket yang kecil (Dalam RM 5)
Biskut Marrie - 1 Peket (Pecah-pecahkan tapi jangan terlalu kecil)
 
Cara-caranya :
Cairkan butter
Masukkan susu dan kacau sebati.
Kemudian masukkan milo dan kacau lagi.Pastikan tiada milo yang berketul
Akhir sekali, masukkan biskut marrie tadi dan gaul sebati. Sentiasa kacau dan jangan sampai hangus.
Masa mengaul nak matikan api pun boleh.
Bila dah sebati masukkan kedalam loyang atau bekas dan tekan-tekankan sedikit agar padat.
Biarkan sejuk dan masukkan kedalam peti ais.
 
 
Taraaaa..ni lah hasilnya.
Aku tak suka bahan tambahan yang lain sebab akan membuatkan aku rasa muak.
Setiap kali nak buat kek batik ni 4 bahan utama ni saja yang aku guna..
tapi terpulang kepada individu ,
ada yang menggunakan telur sebagai bahan tambahan.
Apa lagi.?
Selamat mencuba..chaiyok!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan jejak anda disini..