25 Mei 2012

Hari Terakhir Di Ho Chi Minh City@Saigon

Untuk hari terakhir ni..lepas je sarapan terus menuju ke ben thanh market..aktiviti free and easy.
 Plaza ni pukul 7.30pg dah buka.Kalau waktu malaysia 8.30pg..(vietnam lambat 1 jam)
Memula terkejut gak..pukul 5.30pg kat vietnam dah macam pukul 7.30pg waktu malaysia..terkulat-kulat bangun tidor sebab terang sangat..haha

Ben Thanh Market

Ni amoi yang best..datang la kedai dia..confirm dapat murah..pastikan mersa alam okey~

Tengah Pening kira vietnam dong..hahaha

Kenkawan aku ni bukan main bershoppingnya..ramai yang berkirim bagai.Aku ada la jugak beli..4 helai baju kurung siap yang penuh dengan manik2 bagai tu..sehelai aku dapat RM45=USD15=300'000dong. Tapi kat plaza ni aku cuma beli t-shirt 3 helai ngan baju kurung siap lagi sehelai..gila aku tengok manik2 tu..huhu.Cantik sgt!..nafsu pun tak boleh tahan la..ekeke
aku bayar guna RM je..harga dia buka RM60 tapi aku tawar mintak sampai RM50..bila peniaga tu tak nak bagi aku pun apa lagi..angkat kaki la..pastu dia panggil balik..hehe..berjaya tektik aku..
Majoriti kat sana guna duit Vietnam dong dan USD.Bila guna duit diorang tak terasa pun..cuba bayar guna RM..huhu laju je duit tu,macam air..hehe

Tips yang aku boleh kongsi:
1) jangan tunjuk atau kira duit depan peniaga.
2) Kalau peniaga tak nak bagi harga yang korang nak..blah je..nanti confirm peniaga tu panggil balik,(kalu tak panggil biarkan je..)
3) Bila peniaga bagi satu harga terus potong separuh harga.
4) kalau ada orang datang lap kasut korang jangan bagi..larikan diri..kalau tak orang tu akan mintak tips.
5) Nak kira duit vietnam dong senang je..jangan peduli kosong selepas perpuluhan.
Contoh : 50.000=RM5.00=USD0.5
               100.000=RM30=USD10
(Rasanya betul dah formula ni..hehe)

Dah settle semua barang dalam pukul 10pg balik bilik masing-masing sebab pukul 11pg nak kene check out. Lunch untuk hari last ni kat SRIPENANG HALAL RESTAURANT MUSLIM memang best makanannya..sampai tak sempat nak snap picture..haha

Muslim staff


Tour Guide


Siap je luch terus ke tempat-tempat ni.Sampai aku dah tak larat nak berjalan..macam nak pitam pun ada..alih-alih aku lepak dalam bas je..bila balik malaysia terus demam dan batuk..huhu

 - Old Saigon Post Office
- Notre Dame Cathedral
 - War Remnant Museum
          - Thong Nhat Conference Hall


Depan pejabat pos
Notre Dame Cathedral



Settle je pergi 4 tempat ni..terus menuju ke Saigon International Airport.Nak balik dah..tapi flight pukul 7.15ptg.Sampai masa tu dalam pukul 4 lebih.Bila dah masuk je balai berlepas tu..lepak dan sempat tidur..huhu..penat dan letih sangat.

Kat balai berlepas
Tengok muka pun tahu betapa happynya dapat balik Malaysia..hehe

Ne je serba sedikit yang dapat dikongsikan bersama..walaupun jalan ceritanya agak ringan.Kepada sesiapa yang nak bercuti kat sana tempat paling best bagi kaum wanita adala Benh Thanh Market.Syurga membeli belah!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan jejak anda disini..